MARTORUL BLOCĂRII VOLANULUI
Martorul de blocare a volanului se aprinde în mod neașteptat? Deși poate fi considerat un simplu avertisment sau un defect al senzorilor, situația se poate agrava până în punctul în care deblocarea volanului este împiedicată.
Mulți șoferi, atât la variantele coupe, cât și break, se confruntă frecvent cu probleme legat de blocarea volanului. În acest caz, este imposibil să-și folosească mașina. Această problemă poate avea mai multe explicații. Dacă uneori este posibil să o corectezi prin simpla ștergere a memoriei computerului mașinii, uneori este necesară înlocuirea bateriei sau a modulului ELV care permite blocarea. Este amplasat pe coloana de direcție a Seria 3 E90.
Programeză-te pentru a consulta un specialist în a te îndruma la soluționarea problemei dumeavoastră.
Ce înseamnă martorul blocării volanului?
Toate vehiculele recente sunt echipate cu numeroși senzori și computere pentru a gestiona diverse funcții. Conceput pentru a îmbunătăți siguranța și fiabilitatea componentelor auto, uneori această parte electronică este de vină. De exemplu, în ciuda reputației bune a mărcii BMW, modelele comercializate între 2005 și 2013 sunt uneori supuse unei probleme legate de martorul blocării volanului.
Este detectată o anomalie pe circuit și computerul informează șoferul despre aceasta prin aprinderea unui martor luminos pe tabloul de bord. Inițial, martorul blocării volanului este galben pentru a indica o problemă, dar fără a împiedica deblocarea. Dacă defecțiunea persistă, lampa de avertizare se va schimba în roșu și pornirea poate deveni imposibilă.
Unele coloane de direcție sunt defecte, dar nu este întotdeauna cazul. Cu toate acestea, aprinderea martorului blocării volanului poate crea unele dificultăți.
Acest martor poate lua două culori diferite. Se aprinde galben pentru a indica o problemă la direcție și roșu pentru a indica o deteriorare gravă. În acest caz, coloana de direcție adesea nu poate fi deblocată. Ca urmare, vehiculul este imobilizat și nu poate porni.
De ce se aprinde martorul blocării volanului?
Mașinile mai noi sunt echipate cu blocare electronică a coloanei de direcție. Acest sistem se numește ELV și este integrat în coloana însăși. Funcționarea acestuia este gestionată de un computer, Car Access System, prescurtat CAS. Pentru a acționa asupra dispozitivului electronic antifurt, computerul comunică cu ELV și monitorizează tensiunea sistemului.
Dacă martorul blocării volanului se aprinde, ar putea exista mai multe explicații posibile. Prima poate fi legată de faptul că vehiculul a fost parcat cu roțile întoarse. În acest caz, pur și simplu manevrați volanul de la stânga la dreapta și invers pentru a corecta problema. Când apare această situație, indicatorul devine galben. Odată rotit volanul, situația ar trebui să revină la normal.
Cu toate acestea, sistemul poate fi defect. În acest caz, martorul blocării volanului se schimbă în roșu. Și, adesea, această culoare este însoțită de incapacitatea de a debloca coloana. Dacă acest lucru se întâmplă în timpul șofatului vehiculul, în funcție de echipamentul său, afișează un mesaj care afirmă că deblocarea va fi imposibilă la următoarea repornire. Atunci trebuie să mergeți imediat la un service auto specializat sau riscați să vă găsiți într-o situație nefericită.
Martorul blocării volanului se aprinde tot mai des
Dacă martorul blocării volanului se aprinde galben de mai multe ori pe durata de viață a vehiculului, unitatea electronică CAS este responsabilă de evidența numărul de iterații. După un anumit număr, acesta va deveni roșu și va face imposibilă pornirea mașinii. Aceasta consideră că șoferul vehiculului ar fi trebuit să facă cele necesare înainte și preferă să imobilizeze vehiculul pentru a evita riscul unui accident.
Unii raportează, de asemenea, apariția problemei ca urmare a unei căderi de tensiune în bateria de 12 volți – Poate fi necesară înlocuirea bateriei. Dacă problema apare la mașina dumneavoastră, începeți prin a verifica tensiunea acestuia. Apoi puteți valida sau elimina o sursă a anomaliei înainte de a căuta mai departe.
Nu există un criteriu de vârstă special pentru a apărea problema, mulți șoferi au fost nevoiți să înlocuiască coloana de direcție cât mașina era încă garanție, înainte ca vehiculul să ajungă la 2 ani sau chiar la 40.000 km.
Cum să rezolvi problema martorului blocării volanului?
În primul rând, trebuie să aveți un instrument de diagnosticare, numit în mod obișnuit valiză, pentru a citi defecțiunile și a confirma verdictul. În general, codul de eroare care va fi detectat va fi A116 sau A112: “Starea critică a blocării coloanei de direcție ELV“.
Odată ce codul a fost citit, contorul de erori ELV trebuie resetat la zero în computerul CAS menționat mai sus. Fără a șterge memoria numărului de erori înregistrate, vehiculul va rămâne blocat. Pur și simplu ștergerea contorului de erori poate rezolva problema până când atinge din nou defecțiunea maximă planificată de producătorul mașinii.
În funcție de originea defecțiunii, următoarea blocare poate dura luni sau chiar ani înainte să se repete. Acesta poate fi cazul cu o tensiune scăzută a bateriei, care va cauza înregistrarea mai multor iterații ale defecțiunii. Odată înlocuită bateria, totul revine la normal, dar contorul mai are în memorie primele înregistrări care vor fi adăugate altora ulterior.
Dar dacă problema nu este rezolvată și vehiculul afișează din nou problema imediat ce încercați să o reporniți, va trebui să înlocuiți modulul ELV de pe coloana de direcție. Odată înlocuit ELV, va fi din nou necesar să se efectueze o resetare a CAS ECU pentru a șterge defecțiunile ELV rămase înregistrate.
Dacă nu ai un dispozitiv de diagnosticare capabil să șteargă memoria CAS, este indicat să apelezi la un service auto specializat, care dispune de acest tip de dispozitiv și te poate ajuta să clarifici problema legată de martorul blocării volanului și să o rezolvi.
Este mult mai ușor pentru un dealer care aplică instrucțiunile producătorului să rezolve problema martorului blocării volanului. Totuși unii proprietari au preferat să apeleze la un mecanic sau inginer electronic pentru a înlocui ELV și a avea cutia reprogramată prin eliminarea funcției antifurt de pe coloana de direcție folosind un emulator, în special străin.
Oricum, acest sistem este destul de capricios și problema martorului blocării volanului apare pe diferite modele ale producătorului. Astfel, sunt afectate o mulțime de modele de mașini, ale diferiților producători. Soluția radicală este înlocuirea întregii părți superioare a coloanei, dar costul operațiunii la vehiculele care nu mai sunt în garanție este destul de descurajator, motiv pentru care încurajăm apelarea la un service auto specializat, care vă poate rezolva problema rapid și la un preț bun.