MARTORUL SISTEMULUI DE CONTROL AL STABILITĂȚII
Dacă se aprinde martorul sistemului de control al stabilității trebuie să ai mare grijă și să contactezi un service specializat. Aprinderea martorului sistemului de control al stabilității indică faptul că diagnosticarea de la bord a înregistrat o eroare. În funcție de tipul de lumină, se pot trage anumite concluzii despre natura defectului.
Citește mai jos tot ce trebuie să știi despre martorul sistemul de control al stabilității – de la cum funcționează până la cum detectezi și rezolvi problema.
Programeză-te pentru a consulta un specialist în a te îndruma la soluționarea problemei dumeavoastră.
Cum funcționează martorul sistemului de control al stabilității?
Bazat pe tehnologiile Sistemului de frânare antiblocare (ABS) și Control anti-derapare (ASR), martorul sistemului de control al stabilității își bazează funcțiile pe senzori privind unghiul de virare, accelerația laterală și senzorul de viteză de alunecare. Acesta din urmă este capabil să detecteze rotația vehiculului în jurul propriei axe verticale, astfel încât este de fapt identificată o rotație de viraj nedorită. Toate furnizează datele sistemului, ceea ce permite ca intervențiile corective de frânare să fie calculate în milisecunde.
În condițiile în care limita de aderență a autovehiculului este depășită, fie din cauza unei erori umane, a unei schimbări bruște a suprafeței carosabilului sau în timpul unei manevre evazive, martorul sistemului de control al stabilității va interveni automat pentru a preveni derapajul, fie sub formă de subvirare, fie de supravirare. Sistemul folosește sistemul de frânare pentru a controla viteza roților în mod independent și, mai important, prin aplicarea unei cantități exacte de forță pe o singură roată pentru a contracara apariția alunecării nedorite, de aceea este indicat să apelați la un service auto specializat atunci când aveți probleme cu acest martor.
ESP, ESC și DSC sunt la fel?
Pe scurt, da. Nu există nicio diferență între unul și celălalt, deoarece principiul de funcționare este exact același în toate vehiculele. Hyundai, KIA, Chevrolet, Chrysler, Porsche sau Audi îl numesc „ESC”, în timp ce alții precum Mercedes, Volkswagen, Suzuki, BMW, Renault sau Jeep îl marchează pe mașinile lor ca „ESP”. Pe de altă parte, Mazda, BMW sau Jaguar preferă să-l numească „DSC”. Variația dintre acronimele unora și ale altora constă în denumirea comercială pe care fiecare și l-a acordat.
Primul dintre ele, cel al lui Mercedes și Bosch, a primit denumirea de Elektronisches Stabilitätsprogramm („Martorul sistemului de control al stabilității”, ESP), în timp ce alții au optat pentru Vehicle Dynamic Control (VDC), Dynamic Stability Control („Dynamic”). Controlul stabilității”, DSC), Controlul electronic al stabilității („Controlul electronic al stabilității”, ESC) sau Controlul stabilității vehiculului („Controlul stabilității vehiculului”, VSC). În cele din urmă, nu există aproape nicio variație în niciuna dintre ele.
Cum aș putea afla dacă este ceva în neregulă cu martorul sistemului de control al stabilității?
Pentru început, trebuie să înțelegeți diferența dintre a vedea lumina de avertizare aprinsă la martorul sistemul de control al stabilității și existența într-adevăr a unei defecțiuni în sistem. Dacă se întâmplă să fi efectuat o manevră de direcție oarecum ascuțită la o viteză oarecum mare, ar trebui să observați că pe panoul de bord este o lumină care se aprinde și se stinge. Dar se poate întâmpla ca lampa de avertizare să rămână aprinsă sau să înceapă să clipească fără un motiv aparent. Aceste ultime două cazuri indică în general că există o problemă cu mașina conectată la martorul sistemului de control al stabilității.
Deși această lumină se va aprinde în majoritatea cazurilor când sistemul funcționează în condiții extreme de condus, se poate aprinde și atunci când apare o defecțiune a sistemului. În acest caz, în mod normal, lumina este fixă în orice moment, sau se aprinde și se stinge intermitent. Primul lucru de verificat este să vedeți dacă nu ați apăsat accidental comutatorul sistemului de control al stabilității, care pornește și dezactivează funcția. Este o greșeală ușor de făcut și de remediat, care vă poate scuti de o călătorie inutilă la service doar prin apăsarea butonului din nou.
Dacă problema nu este oprirea „accidentală” (singurul moment în care nu ar trebui să aveți nevoie de martorul sistemul de control al stabilității este dacă conduceți pe un circuit închis și nu pe un drum public), atunci o lumină de avertizare continuă sau intermitentă poate indica o problemă minoră sau majoră cu vehiculul. Cu toate acestea, acest lucru poate să nu fie evident de la început, așa că va trebui să fie verificat de un mecanic profesionist de la un service auto specializat pentru orice eventualitate. Cele mai frecvente probleme care apar atunci când ledul de la martorul sistemului de control al stabilității se aprinde, includ următoarele:
- Comutatorul luminii de frână: o unitate defectă poate activa lumina de la martorul sistemului de control al stabilității. Aceasta este o problemă relativ comună, deci este ieftin si ușor de înlocuit;
- Senzor de viteză a roții ABS: cel mai probabil este murdar sau cu cabluri și conectori deteriorați, ceva obișnuit de-a lungul anilor;
- Modul ABS: o defecțiune a modulului poate cauza aprinderea luminii la martorul sistemul de control al stabilității. Este o defecțiune costisitoare care poate depăși unele costuri de până la patru cifre;
- Modul de control al tracțiunii este defect: acest mic computer determină când trebuie aplicate frânele roților. Se conectează la senzorii de viteză, monitorizându-i constant pentru a preveni pierderea tracțiunii;
- Tensiune scăzută a bateriei: când încărcarea bateriei nu este optimă poate duce la unele defecțiuni electrice. Soluția se bazează pe schimbarea unității. Dacă becul rămâne aprins după înlocuire, conduceți câteva minute și asigurați-vă că faceți câteva întoarceri. După ce sistemul efectuează un autotest, se resetează singur;
- Senzorul unghiului de virare: poate necesita o nouă calibrare și este posibil ca și lampa de avertizare ABS să fie aprinsă, deoarece cele două sunt legate;
- Roată de altă dimensiune: dacă diametrul anvelopelor din față este diferit de cel din spate, poate provoca o defecțiune a martorul sistemul de control al stabilității, deși se poate aprinde și atunci când roata de rezervă este mai mică decât celelalte.
Însă toate aceste probleme aparent banale se pot detecta foarte ușor la un service auto specializat. Sperăm că după toate cele enumerate mai sus ați putut observa cât de important este martorul sistemului de control al stabilității. Într-un service auto specializat beneficiați de tehnologia modernă care vă poate scăpa ușor de viitoarele reparații costisitoare ale mașinii, într-un timp relativ scurt și chiar poate identifica noi probleme de care nu știați pana atunci.