MARTORUL SISTEMULUI DE CONTROL AL TRACȚIUNII
Martorul sistemului de control al tracțiunii semnifică, precum îi spune și numele, semnalarea luminoasă care avertizează șoferul în legătură cu o posibilă problemă a tracțiunii mașinii.
În general, atunci când o lumină de avertizare apare pe tabloul de bord, semnalează că ceva nu este în regulă și că acest lucru trebuie verificat la un service specializat. Totuși, în cazul controlului tracțiunii, există posibilitatea ca martorul sistemului de control al tracțiunii să nu funcționeze corect. Cum știu dacă funcționează corect sau dacă există o problemă? Ei bine, din fericire, tocmai asta vom discuta în acest scurt ghid.
Programeză-te pentru a consulta un specialist în a te îndruma la soluționarea problemei dumeavoastră.
Ce determină aprinderea martorului sistemului de control al tracțiunii?
Cea mai frecventă cauză este pierderea tracțiunii din cauza condițiilor de drum alunecoase. Când se întâmplă acest lucru, înseamnă că anvelopele nu au o aderență adecvată pe șosea, ceea ce le face să alunece. Sistemul TCS vă avertizează că este pornit prin aprinderea martorului pe tabloul de bord.
Ce este controlul tracțiunii și ce face?
Controlul tracțiunii a apărut pentru prima dată la începutul anilor 1970 pe mașinile de performanță cu tracțiune spate. Dar abia în 1987 a intrat pe piața mainstream. Toyota și Mercedes au fost primii producători care au oferit TCS, iar în 2012 a fost obligatoriu pentru toate vehiculele de pasageri.
La început, controlul tracțiunii a venit ca o caracteristică unică. Astăzi, este o caracteristică standard inclusă în sistemul de stabilitate al unui vehicul. Are mai multe denumiri, precum ESC, ETS, TCS și DTC, pentru a numi doar câteva.
Controlul tracțiunii funcționează printr-un sistem de control al stabilității, și anume prin intermediul unui senzor de viteză a roții. Când unul dintre ei pierde aderența, acesta avertizează sistemul că roata se întoarce prea repede. Sistemul reacționează fie prin limitarea puterii roții, fie prin aplicarea frânelor asupra acesteia și, de asemenea, aprinde martorul sistemului tracțiunii în bord.
Cum pot testa funcționarea martorului sistemului de control al tracțiunii?
Găsiți o parcare izolată într-o zi umedă sau cu gheață. Opriți-vă complet, porniți sistemul și apăsați pe accelerație – țineți-o apăsată timp de 2-3 secunde. Veți observa că RPM-urile urcă, iar de îndată ce roțile se vor învârti, vor ezita și își vor reduce viteza.
Celălalt lucru interesant despre controlul tracțiunii este că funcționează și pentru a vă menține mașina dreaptă. Dacă luați mâinile de pe volan și repetați procesul de mai sus, veți observa că mașina nu se va întoarce.
Acum, cealaltă parte a ecuației – Din nou, asigurați-vă că vă aflați într-o parcare retrasă, fără oameni sau obstacole în jur. Repetați procesul, dar de data aceasta cu sistemul oprit. Veți observa că turația crește și va continua să crească, iar mașina va “patina” în stânga și dreapta. Vă puteți imagina cât de util este acest control al tracțiunii într-o situație de urgență?
Acum să ne uităm la câteva scenarii în care martorul s-ar putea aprinde atunci când nu ar trebui.
Motive comune pentru care martorului sistemului de control al tracțiunii s-ar putea aprinde
Motivul #1 – Senzori de viteză a roților defecte
Dacă ați citit explicația noastră despre cum funcționează sistemul de control al tracțiunii atunci ar trebui să știți de ce un senzor de viteză defect al roții poate cauza funcționarea defectuoasă a acestuia.
Deoarece aceștia sunt responsabili pentru alertarea sistemului atunci când a avut loc o pierdere a tracțiunii, dacă unul dintre ei nu funcționează corect, este posibil să provoace apariția martorului sistemului de control al tracțiunii.
Motivul #2 – Sistem ABS defect
De multe ori sistemele ABS și TCS au multe părți de operare identice. Din acest motiv, dacă există o problemă cu ABS-ul dumneavoastră, aceasta poate cauza apariția becului de control al tracțiunii. În acest caz, este posibil să vedeți nu numai martorului sistemului de control al tracțiunii, ci și martorul ABS.
Motivul #3 – TCS trebuie reprogramat
Dacă martorul sistemului de control al tracțiunii continuă să se aprindă atunci când nu ar trebui, este posibil să fie nevoie de o reprogramare. Nu există niciun motiv anume pentru ca acest lucru să se întâmple, numiți-l ghinion.
Este periculos să șofezi cu martorul sistemului de control al tracțiunii aprins?
Martorul sistemului de control al tracțiunii de pe tabloul de bord se aprinde atunci când detectează o defecțiune în sistemul antiderapant al mașinii. Dacă defectul în cauză duce la o defecțiune a sistemului, poate fi periculos.
Într-adevăr, deoarece acest sistem vă ajută să păstrați controlul asupra mașinii, șofând fără el, riscați să pierdeți controlul mașinii mai ușor. Cel mai sigur și responsabil lucru de făcut este să mergeți într-un loc autorizat și să cereți diagnosticarea și verificarea sistemului.
Cum se oprește martorul sistemului de control al tracțiunii?
Prin urmare, martorul este o defecțiune care trebuie rezolvată. Cel mai frecvent motiv pentru care martorul se aprinde este un bec ars. Acest lucru creează o defecțiune a senzorilor, care, prin urmare, detectează în mod constant un pericol.
Cu toate acestea, este de preferat să verificați cu exactitate cauza acestui indicator luminos aprins la un service specializat, pentru că, dacă este într-adevăr o defecțiune majoră a sistemului, riscați să pierdeți controlul mașinii.
Cele mai frecvente defecțiuni ale sistemului sunt legate de martor
Sistemul antiderapant este format din mai mulți senzori care sunt gestionați de un computer. Când martorul sistemului de control al tracțiunii rămâne aprins, este necesară analizarea datelor de pe computer pentru a identifica senzorul sau senzorii defecți.
Senzorii care pot cauza defecțiunea:
- Senzorul unghiului volanului – care citește unghiul de rotație al volanului;
- Senzorul de accelerație transversală – care detectează orice mișcări laterale anormale;
- Senzorul de rotire – care analizează rotația vehiculului în jurul unei axe și detectează riscul de pierdere a aderenței.
În concluzie
Prin urmare, martorul sistemului de control al tracțiunii poate apărea pe tabloul de bord în mai multe cazuri. Cu toate acestea, este întotdeauna esențial să vă asigurați că sistemul de control al tracțiunii funcționează corect înainte de a porni pe drum și să cereți și părerea unui mecanic auto specializat.