MARTORUL CUTIEI DE VITEZE AUTOMATE
Atunci când observați martorul cutiei de viteze automate în bord că luminează continuu și chiar dacă opriți mașina și o reporniți acesta continuă să lumineze, trebuie să țineți cont de mai multe probleme care pot apărea. Urmăriți cu atenție acest articol pentru a afla cum funcționează mai exact cutia de viteze automată și ce semnifică martorul acesteia în bord.
Programeză-te pentru a consulta un specialist în a te îndruma la soluționarea problemei dumeavoastră.
Cum funcționează?
Cutia de viteze este echipată cu mai multe activatoare electrice. Aceste activatoare sunt cele care fac diferența, deoarece sunt responsabile cu efectuarea mișcărilor ambreiajului și aplicarea treptelor de viteză în locul șoferului, motiv pentru care sunt numite și cutii de viteze robotizate. O unitate de control a cutiei de viteze își asumă funcția de coordonare și procesare a semnalelor sau comenzilor. Cele mai multe semnale sau comenzi sunt primite și trimise prin intermediul CAN Bus (rețeaua de multiplexare), la care sunt conectate unitatea de comandă a motorului, unitatea de control ABS sau ESP, precum și unitatea de control al tabloului de bord unde este și martorul cutiei de viteze automate, care arată informații despre viteza curentă, și starea cutiei de viteze. În cutia de viteze automată dezvoltată de LuK, această unitate de control este plasată într-o cutie comună cu motorul electric și sistemul mecanic care se ocupă de acționarea ambreiajului. Trebuie avut în vedere faptul că, atunci când unitatea de control este înlocuită, trebuie instalat software-ul specific vehiculului și efectuată punerea în funcțiune de aceea se recurge la un service auto specializat.
Ambreiaj SAC cu reglare automată
Conform filozofiei cutiilor de viteze automate, motoarele electrice responsabile de acest tip de cutii de viteze trebuie sa fie mici și ușoare. În caz contrar, nu ar fi posibil să se îndeplinească specificațiile producătorilor. În plus, trebuie să poată reacționa rapid, astfel încât șoferul să fie cât mai puțin conștient de aplicațiile de schimbare a treptelor iar martorul cutiei de viteze să nu apară în bord.
Având în vedere aceste condiții, ambreiajul trebuie călcat cu cea mai mică forță posibilă. Pentru aceasta, cutiile de viteze automate folosesc un ambreiaj auto-reglabil SAC. În acest caz, maneta manuală a cutiei de viteze este înlocuită cu un modul cu două motoare electrice. Primul dintre aceștia este responsabil de efectuarea mișcării transversale pentru schimbarea corespunzătoare, iar al doilea este responsabil de introducerea modificărilor.
Funcții speciale
La automatizarea unei cutii de viteze manuale, este necesar să se reproducă multe dintre situațiile care apar în timpul șofatului vehiculului fără a provoca deteriorarea componentelor. Eventual se impune apelarea la un service auto specializat.
Sistemul are 5 moduri speciale de operare:
1. Funcție ultra lent
Așa-numita funcție ultra-lentă este cea care permite apăsări ușoare a ambreiajului la eliberarea frânei, astfel încât vehiculul să se deplaseze lin pe teren fără a fi nevoie să se calce accelerația. În acest mod, cuplul este limitat pentru a proteja ambreiajul, iar cuplul scade pe măsură ce temperatura ambreiajului crește și martorul cutiei de viteze automate nu va apărea în bord.
2. Determinarea punctului de contact al ambreiajului
Din cauza fluctuațiilor de temperatură și a altor influențe extreme, punctul în care ambreiajul începe să transmită cuplul de la motor către roți poate varia. Acest punct se numește punct de contact. Cutia de viteze automată adaptează acest punct de contact ori de câte ori vehiculul rămâne mult timp cu motorul pornit și fără frâne, de exemplu la un semafor unde veți constata și apariția martorului cutiei de viteze automate.
În acest caz, ambreiajul se închide întotdeauna pentru scurt timp până când motorul reacționează prin contactul ușor al presării cu discul de ambreiaj. Apoi ambreiajul se deschide din nou imediat. În mod normal, șoferul nu este conștient de acest proces și presupune un motor stabil la ralanti fără să știe de ce martorul cutiei de viteze automate nu luminează. Un punct de contact corect garantează o funcționare lină, fără timpi lungi de alunecare.
3. Protecție ambreiaj
O altă funcție specială a cutiei de viteze automatizată este posibilitatea de a detecta când ambreiajul se supraîncălzește și apare în bord lumina martorului cutiei de viteze automată. Acest lucru se poate întâmpla, de exemplu, după mai multe porniri pe o pantă sau după șofarea cu aderență foarte scăzută. Pentru a reduce această creștere a temperaturii, funcția ultra-ralanti este dezactivată și, la pornire, ambreiajul se închide mai repede prin reducerea intervalelor de timp cu ambreiajul de alunecare. Această funcție este de un real ajutor deoarece veți merge la un service auto specializat doar pentru verificarea periodică a ambreiajului.
4. Suport frână ABS
În timpul frânării de urgență, eficiența sistemului anti blocare ABS crește odată cu deschiderea ambreiajului. Prin urmare, atunci când unitatea de control ABS comunică frânarea cu activarea ABS, sistemul poate deschide ambreiajul pentru a îmbunătăți eficiența reglării ABS datorită decuplării motorului.
5. Control de securitate ISM
Așa-numitul sistem inteligent de monitorizare a siguranței ISM (Intelligent Safety Monitoring) controlează procesorul principal printr-un al doilea procesor. În acest fel, și în cazul unei defecțiuni care este semnalată prin martorul cutiei de viteze automate, unitatea de control poate reacționa în două moduri diferite: prin oprirea fazelor finale ale activatoarelor pentru a preveni funcționarea defectuoasă a sistemului, sau prin repornirea unității de comandă astfel încât, după câteva secunde, aceasta își revine la funcționarea normală. Datorită acestui sistem, efectele negative care ar putea apărea în cazul unei ipotetice defecțiuni a unității de control pot fi controlate. Însă în cazurile în care aceasta nu reușește să rezolve problemele sistemului vă recomandăm să apelați rapid la un service auto specializat deoarece pot rezulta mai multe probleme neidentificate.
Însă datorită simplității și costului lor, cutiile de viteze automate reprezintă primul nivel de automatizare a schimbărilor.
Alte avantaje importante care se ascund în spatele acestei tehnologii a cutiei de viteze automată sunt eficiența ridicată datorită aplicării punctelor optime de schimbare a treptelor, capacitatea sa de a funcționa în modul automat și ușurința de manevrare fără oprire a motorului.
Însă atunci când apare martorul cutiei de viteze automată în bord iar acesta luminează continuu chiar și după repornirea mașini, cel mai bine este să apelați la un service auto specializat deoarece riscul unui posibil accident crește vertiginos și fără o cutie de viteze automată funcțională nu este recomandat să șofați.