MARTORUL APĂSAȚI PEDALA DE AMBREIAJ
La aprinderea martorului apăsați pedala de ambreiaj, este semnalată de către vehicul interacțiunea cu pedala de ambreiaj, precum îi spune și numele. Dacă apar probleme cu acest martor vă recomandăm să contactați un service auto specializat.
Un senzor de poziție a ambreiajului de transmisie include doi sau mai mulți senzori localizați la capete opuse ale unui butuc de flux în afara carcasei transmisiei pentru a detecta un câmp magnetic generat de un magnet atașat la pistonul ambreiajului. Pentru a reduce sensibilitatea la toleranțele de decalaj dintre magnet și senzor, se folosește o relație între tensiunea unui senzor și suma tensiunilor ambilor senzori pentru a o corela cu pistonul și astfel cu poziția ambreiajului.
Când pedala de ambreiaj este acționată, pistonul se deplasează în direcția senzorului de poziție a ambreiajului. Un magnet permanent este atașat la capătul frontal al pistonului. Senzorul de poziție a ambreiajului are o placă cu trei senzori integrați. De îndată ce magnetul permanent trece peste senzori, analizorul electronic transmite semnale către unitățile de control corespunzătoare.
Programeză-te pentru a consulta un specialist în a te îndruma la soluționarea problemei dumeavoastră.
Ce este senzorul de poziție a ambreiajului?
Implementarea acestui senzor în automobilele moderne derivă din diferite nevoi de îmbunătățire a performanței vehiculelor prin eficientizarea diferitelor ajustări prin intermediul PCM, principalele nevoi care trebuie optimizate cu ajutorul senzorului de poziție a ambreiajului fiind:
- Pornirea motorului;
- Dezactivarea vitezei de croazieră;
- Reducerea scurtă a cantității injectate, evitarea șocurilor motorului într-un ciclu de schimbare a vitezei;
- Funcția de asistență dinamică la pornire, implementată în frâna de parcare electromecanică;
- Aprinderea martorului apăsați pedala de ambreiaj.
DTC-uri înrudite
- P0805 Defecțiune a circuitului senzorului de poziție a ambreiajului;
- P0806 Interval/performanță circuit al senzorului de poziție ambreiaj;
- P0807 Circuitul senzorului de poziție ambreiaj scăzut;
- P0808 Circuitul senzorului de poziție ambreiaj ridicat;
- P0809 Circuitul senzorului de poziție ambreiaj intermitent;
- P0810 Eroare la martorul apăsați pedala de ambreiaj.
Ce funcție are martorul apăsați pedala de ambreiaj?
Martorul apăsați pedala de ambreiaj servește la netezirea schimbării vitezelor, deoarece este însărcinat să informeze unitatea de control electronică, astfel încât să injecteze mai puțin combustibil în acel moment.
Senzorul de ambreiaj este o componentă pe care o au din ce în ce mai multe vehicule moderne și care se instalează în setul de pedale de accelerație ale pedalei de frână cu scopul practic de a netezi schimbarea vitezei, prin informarea unității de control electronic că ar trebui să se reducă puțin cantitatea de combustibil care trebuie injectat. O stare proastă sau o defecțiune a martorului apăsați pedala de ambreiaj va implica smucituri de intensitate mai mare sau mai mică în schimbarea vitezelor, atâta timp cât vorbim de o schimbare manuală.
Ce defecțiuni semnalează martorul apăsați pedala de ambreiaj
Nu este ușor de detectat probleme și defecțiuni la această componentă a sistemului de ambreiaj, deoarece în multe cazuri nici măcar nu se activează martorul apăsați pedala de ambreiaj. Din acest motiv, se recomandă verificarea atentă a funcționării corecte a acestei componente la un service specializat. Totuși, în afară de aceste posibile smucituri, există și alte simptome care pot indica o defecțiune din cauza stării proaste sau a unui semnal prost de la această componentă, în acest caz când vine vorba de schimbarea automată a vitezei.
În general, dacă transmisia automată nu funcționează bine se poate datora multor alte probleme, dar și a unei defecțiuni la martorul apăsați pedala de ambreiaj, precum și dacă la trecerea de la o treaptă la alta se produce un fel de bătaie. Dacă la depășirea unui alt vehicul care merge cu o viteză mai mică este necesară coborârea unei trepte de viteză pentru a tura puțin motorul, cutia de viteze automată nu cuplează corect treapta inferioară.
Semnale către unitatea de comandă a motorului
Acest martor apăsați pedala de ambreiaj este încă un element de control al unui sistem de economisire a combustibilului, care este, de asemenea, responsabil de verificarea cerinței de cuplare sau decuplare a șoferului, astfel încât atunci când ambreiajul este activat, cantitatea injectată să fie redusă pentru scurt timp pentru a preveni smucirea motorului în timpul schimbării treptei de viteză. Opțional, la anumite mașini, pedala de ambreiaj trebuie apăsată pentru a porni motorul, servind în aceste cazuri ca un fel de contact de înlocuire pentru senzorul de parcare.
Elementele senzorului de ambreiaj
- Circuite
Cu ambreiajul apăsat, senzorul este închis printr-un contact mecanic undeva pe maneta sau pedala de ambreiaj; circuitul se poate face intre cheia de contact de pe demaror. Când ambreiajul nu este apăsat, senzorul este deschis și circuitul nu poate fi finalizat.
- Întrerupătoare de siguranță neutre
Senzorii de ambreiaj sunt similari ca funcție cu comutatoarele de siguranță neutre de pe vehiculele echipate cu transmisii automate. Comutatoarele de siguranță la neutru împiedică pornirea motorului de pornire dacă transmisia este în altă poziție decât „Parcare” sau „Neutru”.
Simptome de insuficiență
Când martorul apăsați pedala de ambreiaj se defectează, simptomul obișnuit este că toate componentele electrice și electronice de la bord funcționează, dar motorul de pornire nu se cuplează atunci când cheia este rotită în poziția „Aprindere”. Acest simptom ar putea însemna în egală măsură că motorul de pornire sau solenoidul său s-au defectat. Rugați un specialist să rotească cheia în poziția „Start” în timp ce ascultă solenoidul; dacă se aude un zgomot puternic, problema este motorul de pornire.
Senzorii de ambreiaj sunt simple comutatoare mecanice, de obicei ținute în poziție de două șuruburi și atașate doar la două fire. Consultați un service auto pentru a afla locația comutatorului. Încercați să legați contactele cu un multimetru. Senzorii de ambreiaj au rareori piese reparabile; o unitate defectă trebuie înlocuită.
La motociclete, există o altă componentă care s-ar putea să se fi defectat. Unele mașini sunt echipate cu comutatoare de deblocare laterale a piciorului, care opresc motorul dacă transmisia este trecută în treapta cu suportul lateral jos. Dacă un comutator de decuplare de pe partea de așteptare eșuează, simptomele pot imita o defecțiune a senzorului de ambreiaj. Testați înainte de a le înlocui pe ambele.
Totuși, ca măsură de „ajuns acasă”, întrerupătorul de siguranță al ambreiajului poate fi ocolit prin deconectarea celor două fire și conectându-le între ele. Această mișcare va permite motorului de pornire să se cupleze, dar apoi se poate cupla în oricare dintre treptele de transmisie: Acest lucru este periculos și ar trebui făcut doar pentru a muta vehiculul într-o locație în care poate fi efectuată o reparație adecvată de către un service autorizat.