Descoperă tot ce trebuie să știi despre anvelopele potrivite pentru călătorii sigure și confortabile

Anvelope Brașov

Extrem de valoroase în aportul asupra aspectului mașinilor, dar și cu funcționalitate importantă, anvelopele și jantele au fost dintotdeauna factorii diferențiatori. Astăzi vom dezbate un subiect cu privire la anvelope și vom alcătui un ghid complet cu toate informațiile de care ai nevoie.

Clasificarea anvelopelor în funcție de tip

Alegerea acestora este o acțiune ce trebuie bine cântărită înainte de achiziție. Pentru a decide corect, este nevoie să ții cont de câteva direcții clare și simple. Care sunt acestea?

  • Ghidează-te în funcție de recomandările producătorului auto;

  • Documentează informațiile din manualul de utilizare a vehiculului tău;

  • Verifică abțibildul lipit pe ușa rezervorului/stâlpul mașinii/tocul ușii din dreptul conducătorului auto/capacul torpedoului – acolo ar putea fi informații valoroase despre anvelope.

Clasificarea anvelopelor în funcție de sezonalitate

De asemenea, pentru alegerea celor mai potrivite anvelope pentru mașina ta, orientează-te și în funcție de clima și relieful unde șofezi. Există o serie de marcaje care categorisesc anvelopele în funcție de sezonalitate și temperaturi:

  • Anvelope de iarnămarcajul M+S/M&S sau, mai simplu, MS (abrevierea vine de la „Mud & Snow”). Acestea mai pot fi marcate și cu „Winter” ori simbolul fulgului de zăpadă ❄;

  • Anvelope de vară – lipsa oricărui marcaj menționat mai sus;

  • Anvelope all-seasons – marcajul AS (abrevierea vine de la „Any/All Seasons”), R +/& W (abrevierea vine de la „Road+Winter”), AW (abrevierea vine de la „All/Any Weather”).

Clasificarea anvelopelor în funcție de dimensiune

Pentru alegerea unor anvelope potrivite din punct de vedere al dimensiunilor, este nevoie să ții cont de recomandările producătorului auto. O altă variantă ar fi să achiziționezi anvelope cu aceleași dimensiuni și specificații la fel ca cele instalate anterior. Iată câteva „tips and tricks”:

  • Lățimea optimă a anvelopelor este calculată pentru fiecare model de autovehicul în mod individual, în funcție de greutatea, capacitatea și puterea, dar și menținând o serie de limite de siguranță și confort în timpul șofatului.

    • Avantajele anvelopelor late: manevrabilitate îmbunătățită la viteze mari, sporirea gradului de stabilitate, accelerare mai rapidă, distanță de frânare redusă (pentru anvelopele de vară, pe drumurile uscate), distanță de frânare redusă (pentru anvelopele de iarnă, pe drumurile umede).

    • Dezavantajele anvelopelor late: greutate sporită a roților, risc accentuat de acvaplanare, distanță de frânare crescută (pentru anvelopele de vară, pe drumurile umede), consum sporit de combustibil, suprasolicitarea șasiului prin presiunea greutății suplimentare, preț mai mare.

  • Profilul (înălțimea flancului) – înălțimea optimă a profilului anvelopelor este calculată pentru fiecare model de autovehicul în mod individual, pe baza greutății și puterii acestuia, având anumite limite pentru menținerea unui grad cât mai înalt de siguranță și confort în timpul șofatului.

    • Avantajele anvelopelor cu profil redus: grad înalt de manevrabilitate, menținerea stabilității, accelerare mai rapidă, reducerea distanței de frânare.

    • Dezavantajele anvelopelor cu profil redus: confort diminuat atât pentru conducătorul auto, cât și pentru pasageri, suprasolicitarea sistemului de suspensie prin sarcina sporită, accentuarea consumului de carburant.

  • Diametrul optim al jantei este calculat pentru fiecare model de autovehicul separat, pe baza greutății și puterii vehiculului, având anumite limite.

  • Indicele de viteză – viteza maximă permisă este indicată cu litere de la A la Y, unde A reprezintă valoarea minimală (40 km/h), iar Y – valoarea maximală (300 km/h).

  • Indice de încărcare – sarcina maximă permisă pe roată este numerotată de la 60 la 129. Fiecare dintre acești indicatori corespunde unei a numite valori exprimată în numărul de kilograme.

  • Modelul benzii de rulare – acest aspect este în strânsă legătură cu condițiile în care rulează vehiculul.

    • Anvelopele cu model simetric și non-direcțional sunt potrivite pentru un stil mai lin de șofat, adică fără bruscări și forțări. Aceste tipuri sunt mai puțin costisitoare, au caracteristici bine echilibrate și pot fi montate pe oricare dintre roți/axă.

    • Anvelopele cu model direcțional sunt esențiale pentru locurile în care plouă frecvent, se adaptează extrem de bine la condiții de acvaplanare și mențin un grad înalt de siguranță, chiar și atunci când suprafața carosabilă este umedă.

    • Anvelopele cu bandă de rulare asimetrică sunt potrivite pentru șofatul sportiv. Sunt cele mai versatile, asigurând stabilitatea vehiculului atât pe drumuri uscate, cât și umede. Acestea sunt foarte recomandate conducătorilor auto care adoră călătoriile.

  • Prezența camerei de aer în anvelopă – atunci când alegi tipul de anvelope, este vital să decizi în funcție de cele montate pe mașină anterior. Anvelopele cu cameră de aer sunt marcate cu TT (abrevierea vine de la „Tube Type”), iar cele fără cameră de aer, cu TL (abrevierea vine dela „Tubeless”).

  • Rata de temperatură (acesta este aspectul cu privire la rezistența la temperaturile înalte care se generează atunci când rulajul se realizează la viteze mari). Cel mai adesea, este indicată prin formularea de tip “Temperature A, B sau C”, unde A reprezintă cel mai bun tip.

  • Eficiență în consumul de combustibil – aceasta este marcată cu litere de la A la G, cele cu A fiind cele mai eficiente, adică un consumator scăzut de carburant.

  • Gradul de zgomot – pentru unii dintre conducătorii auto, silențiozitatea este un aspect extrem de important. Intensitatea sunetelor este marcată cu o pictogramă cu unde sonore. O singură undă înseamnă că zgomotul emis de anvelope este cu cel puțin 3 dB mai redus decât limita admisă, două unde înseamnă că este la limită, iar trei unde înseamnă că depășește limita.

  • Indicele de aderență pe suprafețe umede – un aspect la fel de important care contribuie la siguranță, este marcat cu litere de la A la F, unde A reprezintă cea mai scurtă distanță de frânare, iar F – cea mai lungă.

  • DOT Anvelope – cel mai adesea, este indicat prin 4 cifre: primele două reprezintă săptămâna, iar ultimele două, anul fabricației. În cazul anvelopelor produse până în anul 2000, pe flancul acestora apărea un cod din trei cifre, ultimul reprezentând anul deceniului respectiv.

  • Presiunea maximă de umflare – acest indicator este reglementat de către producătorul auto și constă în numărul și unitatea de măsură.

    • Printre eventualele consecințe ale umflării insuficiente se numără: supraîncălzirea anvelopei, uzura accelerată a benzii de rulare, distrugerea carcasei anvelopei, consumul sporit de combustibil, îngreunarea manevrabilității, riscul de deteriorare a jantei.

    • Eventualele consecințe posibile a umflării exagerate: uzura de-a lungul centrului benzii de rulare, distrugerea cordonului, uzura prematură a suspensiei, creșterea distanței de frânare, riscul de a face pană, pierderea stabilității, intervenirea unei rigidități asupra anvelopei (anvelopele mai rigide sunt mai rezistente la uzură. Cele mai moi au o aderență mai bună).

  • Brand-uri de anvelope – la fel ca orice alt produs sau serviciu, notorietatea producătorului are un cuvânt de spus și cu privire la calitate. Așa se face că, este recomandat să alegi anvelope de la branduri renumite deoarece acestea vor rezista timp mai îndelungat. În plus față de punctele de producție și poligoanele de testare, marii producători, supranumiți și „coloșii anvelopelor”, au și centre proprii de cercetare care le permit dezvoltarea și implementarea de noi tehnologii.

În cazul în care mașina pe care o șofezi are nevoie de noi anvelope, este recomandat să te sfătuiești în prealabil cu un specialit. Marile service-uri auto din țara noastră au în echipă experți care te pot consilia cu privire la toate aspectele menționate anterior. Un astfel de atelier este AutoChelu Brașov, un adevărat „Guru” al anvelopelor – un loc în care vei găsi opinii pertinente, anvelope de toate tipurile, servicii impecabile și prețuri competitive. Vizitează sediul companiei în Brașov, pe Ecologiștilor 10.

Vezi și

Anvelope RunFlat

Anvelopele de tip „RunFlat”, proiectate special pentru situații critice

În mod obișnuit, o anvelopă perforată este predispusă dezumflării. În schimb, anvelopele de tip „RunFlat” sunt special proiectate astfel încât să îndeplinească un grad înalt de rezistență și, implicit, siguranță. Mai concret, acestea permit continuarea deplasării autovehiculului pe o distanță de maximum 80 de kilometri, cu o viteză relativ redusă, de până la 90 km/h.

Trimite mesaj
Bună ziua! Cu ce informații te putem ajuta?
Call Now Button