MARTORUL FARURILOR ADAPTIVE
Martorul farurilor adaptive, indică funcționarea corectă sau incorectă a acestora. Este indicat să ne asigurăm de faptul că funcționarea farurilor este corectă. Iluminarea optimă a carosabilului este esențială pentru siguranța tuturor utilizatorilor drumului. Dacă șoseaua și împrejurimile sunt bine iluminate, șoferul poate detecta cu precizie persoane sau obiecte de pe drum. Soluția obișnuită pentru îmbunătățirea vizibilității este trecerea de la faza scurtă la faza lungă, dar riscul de orbire poate provoca un mare disconfort celorlalți șoferi.
În acest articol, vă vom prezenta luminile adaptive care permit luminilor din față să urmeze traiectoria vehiculului și să mărească precis vizibilitatea carosabilului. Menționăm în articol despre diferitele tipuri de lumini, vom dezvolta aici caracteristicile și vom povesti și despre martorul farurilor adaptive.
Programeză-te pentru a consulta un specialist în a te îndruma la soluționarea problemei dumeavoastră.
Diferitele tipuri de martori ai farurilor adaptive pe tabloul de bord
În primul rând, trebuie să știți că tabloul de bord are trei tipuri principale de martori ai farurilor adaptive, iar aceștia sunt următorii:
- Martorul farurilor adaptive indicatoare, al căror scop este de a comunica informații despre funcționarea la un moment a diferitelor echipamente ale vehiculului, cum ar fi farurile. Nu au o culoare anume.
- Martorul farurilor adaptive de avertizare, deseori galbene sau portocalii, care indică o anomalie sau o avarie (atenție totuși, această avarie nu va împiedica funcționarea corectă a vehiculului, este pur și simplu o chestiune de a-l repara cât mai curând posibil).
- Martorul farurilor adaptive de avertizare roșie – îi arată șoferului să oprească curând, deoarece a fost detectată o anomalie și face șofatul periculos. Este recomandată vizita de urgență la un service auto specializat.
Faruri adaptive: definiție
Farurile adaptive sunt un sistem de iluminare dinamic. Sistemul se mai numește “Advanced Frontlightning System” sau “Sistem adaptiv de iluminare frontală”. Scopul său principal este de a îmbunătăți vizibilitatea pe drum atunci când este întuneric și iluminatul public este insuficient. Este o tehnologie de asistență foarte precisă pentru automatizarea șofatului.
Tehnologia este integrată în proiectoarele pentru faza lungă și faza scurtă din partea din față a vehiculului. Sistemul face ca aceste faruri să fie „inteligente”, permițându-le să-și orienteze fasciculul în funcție de direcția pe care o ia volanul și să mărească unghiul de vizualizare a luminii. Astfel, șoferul poate percepe rapid un pieton sau un biciclist pe marginea drumului. În plus, distribuțiile de lumină predefinite se pornesc automat în funcție de tipurile de drum, de viteză sau de condițiile meteo.
Cum funcționează farurile adaptive
Funcționarea luminilor adaptive este automatizată, șoferul autovehiculului nu trebuie să-și facă griji și nu trebuie efectuată nicio reglare a luminilor, chiar dacă își face apariția martorului farurilor adaptive. Sistemul direcționează fasciculul farurilor după cum urmează:
3 senzori transmit informații despre traiectoria vehiculului către unitatea de control, ECU:
- Un senzor de viteză roți,
- Un senzor de viteză de mișcare laterală,
- Un senzor pentru unghiul de virare.
ECU ajustează aproape simultan unghiurile de iluminare necesare și trimite informațiile către roboții care echipează proiectoarele.
Cilindrul rotativ, situat între sursa de lumină și lentilă, se rotește în milisecunde datorită unui motor integrat. Se poate roti până la 15 grade.
Unghiul continuă să se adapteze pe tot parcursul călătoriei.
Unele dintre aceste proiectoare au și un sistem de nivelare pentru a corecta poziționarea farurilor în coborâre sau în urcare. Când, de exemplu, mașina ajunge în vârful unei pante, farurile obișnuite luminează cerul datorită poziției mașinii. Cu lumini adaptive, fasciculul pivotează în jos pentru a continua să lumineze drumul. Ele pivotează din nou în sus când mașina se află din nou pe plat.
În cele din urmă, unele serii sunt echipate cu lumini de viraj care luminează părțile laterale ale mașinii atunci când aceasta se întoarce sau intră într-o curbă adâncă. Acest lucru este foarte util pe drumurile înguste și întortocheate. Se folosesc și când mașina este parcata. Aceste lumini de viraj sunt amplasate și în unitatea farului din față a mașinii.
Declanșarea automată a farurilor
Iată condițiile de trafic în care martorul farurilor adaptive se aprinde automat:
- Până la 55 km/h, iluminarea începe în oraș atunci când nivelul de lumină scade, ceea ce face posibilă detectarea pietonilor;
- Între 55 și 100 km/h, farurile sunt activate ca și fază scurtă. Funcția de clarobscur se estompează pentru a dezvălui partea stângă a carosabilului și pentru a obține o gamă vizuală mai largă;
- Peste 110 km/h, iluminarea autostrăzii este activată, iar gama de lumină se adaptează la razele mari de curbură și la viteze mai mari. Iluminarea dinamică la viraje oferă un fascicul larg de lumină în funcție de unghiul volanului.
Martorul farurilor adaptive se activează și atunci când este ceață, ploaie sau zăpadă pentru o mai bună semnalizare. Halogenul oferă o viziune mai distinctă.
Indicatoare luminoase comune și ce înseamnă acestea
Iată exemple de lumini indicatoare comune pe care le puteți întâlni în timpul șofatului:
- indicarea funcționării ștergătoarelor de parbriz;
- indicarea funcţionării farurilor;
- indicarea necesității de dezaburire la nivelul parbrizului față;
- indicarea presiunii anormale a uleiului în motor.
Cei mai frecvenți martori
Cei mai frecvenți martori sunt martorii de avertizare asociați cu funcționarea ștergătorului de parbriz, semnalizatoarelor sau cu martorii farurilor adaptive.
Indicatoarele luminoase care indică funcționarea farurilor sunt următoarele:
- Indicatorul luminos corespunzător defecțiunii unui bec: șoferul trebuie apoi să meargă cât mai curând la un service autorizat pentru a-l repara. Dar această anomalie nu afectează conducerea, chiar dacă poate fi deranjantă;
- Lampa de avertizare corespunzătoare unui nivel scăzut de lichid de spălare a parbrizului, de aceea va fi necesar să umpleți rezervorul cât mai curând posibil;
- Există și o lumină de avertizare mai puțin cunoscută, cea a plăcuțelor de frână uzate (care oferă informații importante despre starea frânelor vehiculului). În general, aceste plăcuțe de frână ar trebui schimbate la fiecare 30.000 de kilometri, fără a aștepta ca acest martor să se aprindă.
Punctele slabe ale farurilor adaptive
Ca toate tehnologiile de asistență pentru șofer, farurile adaptive oferă un confort incontestabil. Atenție însă la pierderea vigilenței pe care acestea o pot provoca! Acesta nu este un motiv pentru a conduce mai repede, de exemplu, mai ales într-o curbă în care părăsirea drumului poate fi fatală. Cu cât viteza este mai mare, cu atât este mai mare riscul ca vehiculul să se deplaseze atunci când șoferul dorește să evite un obstacol. Este necesar să fiți prudent atunci când călătoriți noaptea.
Un alt punct slab constă în echiparea de siguranță activă a mașinilor, deoarece integrarea acestei tehnologii inovatoare rămâne limitată la marile mărci de automobile precum BMW, Mercedes sau Audi. Ar fi benefic să se popularizeze și să se implementeze și pe alte modele de mașini, pentru siguranța tuturor.
Pe scurt, luminile adaptive sunt un sistem dinamic care reacționează la viteză, la profilul drumului, la poziția altor mașini și la mediul imediat. Acesta este un progres tehnologic foarte important pentru siguranța rutieră, iar martorul farurilor adaptive ne arată prezența și funcționarea acestora.