MARTORUL FAZĂ LUNGĂ PORNITĂ
La aprinderea martorului fază lungă pornită ni se semnalează că, precum îi spune numele, luminile ce țin de faza lungă sunt pornite și funcționează normal.
Deși suntem la curent cu toate regulile de circulație, nu strică niciodată să ne amintim unele aspecte, precum momentul când să folosim luminile de poziție, luminile de fază scurtă și martorul fază lungă pornită.
Luminile sunt elementele care ne permit să vedem și să fim văzuți atunci când șofăm propria noastră mașină, dar este evident că nu putem folosi martorul fază lungă pornită în toate împrejurările. Trebuie să alegem tipul de lumini de care avem nevoie în fiecare situație și în funcție de ceea ce indică Regulamentul General de Circulație. Din acest motiv, astăzi trecem în revistă când să folosiți luminile de poziție, luminile pentru faza scurtă și martorul fază lungă pornită.
Programeză-te pentru a consulta un specialist în a te îndruma la soluționarea problemei dumeavoastră.
Lumina de poziție
Putem spune că luminile de poziție sunt cele de bază, adică cele care sunt mereu aprinse atunci când activăm farurile scurte, martorul fază lungă pornită sau pe cel de ceață. Funcția sa, este de a indica locația și dimensiunea mașinii, așa că în cazurile în care ne oprim pe drumuri interurbane, centre urbane sau treceri, acestea trebuie să fie aprinse pentru a ne face vizibili. În ciuda acestui fapt, nu este posibil să circulați numai cu luminile de poziție, deoarece acestea nu luminează drumul suficient, spre deosebire de martorul fază lungă pornită.
Ce sunt luminile scurte?
Aceste tipuri de lumini trebuie aprinse noaptea, pe orice drum. Dacă este zi și există ceață, ploaie torențială, zăpadă sau nori de praf și fum, se va activa și martorul fază lungă pornită. Deoarece faza scurtă nu orbește și nu deranjează ceilalți șoferi, este indicat să circuli cu ea și în timpul zilei pentru a crește vizibilitatea vehiculelor, deși nu este obligatoriu.
Pe lângă folosirea ei pe timp de noapte, aceasta trebuie făcută și la trecerea prin tuneluri, benzi reversibile, benzi suplimentare și altele unde se circulă și în sens invers, la orice ora din zi.
Faze lungi și martorul fază lungă pornită
Faza lungă sau martorul fază lungă pornită se utilizează numai noaptea și pe drumurile slab iluminate. Conform normei, acestea trebuie activate atunci când nu putem citim plăcuța de înmatriculare a mașinii care ne precede la 10 metri sau a unui vehicul de culoare închisă la 50 de metri distanță, care se deplasează întotdeauna cu peste 40 km/h.
Este important să ne amintim că trebuie să trecem la faza scurtă de îndată ce credem că îi putem orbi pe alți utilizatori ai drumului, cum ar fi alte mașini care circulă în sens opus.
Amintiți-vă că martorul fază lungă pornită este interzis atunci când șofați prin oraș.
Pe lângă faptul că știți exact când se folosesc luminile de poziție, faza scurtă și când se activează martor fază lungă pornită, nu uita să verifici toate componentele de iluminare și să verifici reglarea farurilor pentru a șofa cu garanții maxime în orice situație.
Am uitat să sting lumina mașinii: ce se întâmplă?
Pentru mulți șoferi, acesta este un adevărat coșmar: după ce au lăsat martorul fază lungă pornit peste noapte, bateria este descărcată dimineața și mașina nu pornește. Acesta nu trebuie să fie întotdeauna un caz pentru asistență rutieră. În schimb, dacă nu reușiți în mod independent, vă încurajăm să apelați la un service auto specializat.
Procedați după cum urmează:
- Dacă vehiculul dumneavoastră este parcat pe stradă, asigurați-vă mai întâi spațiul cu un triunghi de avertizare sau vestă de înaltă vizibilitate. Veți avea nevoie și de un cablu auxiliar pentru jumper.
- Acum luați cablul roșu de la cele două cabluri de pornire și conectați-l la polul pozitiv al bateriei celeilalte mașini.
- Acum conectați cablul roșu la polul pozitiv al bateriei mașinii dumneavoastră.
- >Apoi conectați cablul negru la polul negativ al celeilalte mașini.
- Conectați celălalt capăt al cablului negru la punctul de masă al mașinii dumneavoastră. Nu conectați cablul la polul negativ al mașinii, deoarece poate provoca scântei.
- Acum rugați-l pe cunoscutul dumneavoastră să-și pornească mașina.
- Așteptați aproximativ un minut și apoi porniți-o și pe a dumneavoastră.
- Dacă mașina nu pornește, așteptați câteva minute și repetați procedura de încă două ori. Dacă rezultatul continuă să fie negativ, apelați la intervenția unui service specializat.
Trebuie să ținem luminile mașinii aprinse în timpul zilei?
Se recomandă să păstrați întotdeauna faza scurtă aprinsă dacă vehiculul nu are lumină naturală pentru a reduce decesele rutiere cu până la 10%.
Sistemul de iluminat al vehiculului este un factor esențial în siguranța rutieră, deoarece trebuie să vedem corect și să fim vizibili pentru ceilalți șoferi. Din acest motiv, în 2011, s-a stabilit că toate mașinile vândute ulterior trebuiau să încorporeze lumini de zi, care se aprind automat la pornirea mașinii și au un consum redus.
Cu toate acestea, vehiculele comercializate înainte de acel an nu le au. În aceste cazuri, Direcția Generală a Traficului recomandă menținerea permanentă a luminilor cu rază scurtă aprinsă, chiar și în timpul zilei, deoarece ar putea preveni decese pe șosea. Un sfat care devine relevant în lunile mai reci, unde există mai puțină lumină naturală.
Când este obligatoriu să ai farurile de întâlnire pornite?
În orice caz, conform prevederilor din Codul Rutier, este obligatoriu să avem farurile aprinse, chiar dacă avem lumină de zi, când circulăm noaptea, prin tuneluri, benzi speciale, cu vizibilitate redusă, și așa mai departe. Dacă stingem iluminarea cu rază scurtă de acțiune în situații de iluminare proastă, putem fi amendați cu 1000 de lei sau mai mult.
Pe de altă parte, autoritățile nu ne vor putea sancționa în niciun moment pentru că avem farurile de întâlnire pornite, deoarece folosirea ei este total legală. Mai mult, în locuri precum Suedia, Norvegia, Polonia sau Olanda este obligatoriu să le folosești pe tot parcursul zilei, indiferent de condițiile meteo.
În acest fel, deși în România sunt multe ore de soare și vreme bună, poate fi periculos să oprești farurile la începutul și la sfârșitul zilei din cauza lipsei de vizibilitate cauzată de soare, de aceea este indicat să urmați exemplul acestor țări.