MARTORUL FARURILOR
Atunci când își face apariția martorul farurilor în bord, trebuie căutată imediat cauza, iar un service auto specializat vă poate ajuta în acest sens. Majoritatea șoferilor cred ca mașinile lor arată mai bine dacă, șofează cu luminile de fază lungă. Indiferent de motiv, utilizarea greșită a farurilor și a luminilor poate provoca un accident sau poate irita șoferii în trafic ducând la accidente. Aflați cum să le alegeți pe fiecare în funcție de situație ca să nu faceți parte din această categorie și să șofați în condiții propice pentru toate situațiile pe care le puteți întâlni.
Programeză-te pentru a consulta un specialist în a te îndruma la soluționarea problemei dumeavoastră.
Luminile de poziție
Acest tip de iluminare nu înlocuiește faza scurtă și este cunoscută și sub denumirea de lanternă iar martorul farurilor semnifică dacă acestea sunt pornite. Este poziționată în față și servește pentru a alerta pietonii și șoferii cu privire la prezența vehiculului dumneavoastră atunci când acesta este parcat sau face manevre de întoarcere. Luminile de poziție pot fi folosite și în timpul zilei, deși nu sunt foarte eficiente în medii luminoase. Iar în caz că nu știți ce să cumpărați pentru modelul mașinii dumneavoastră puteți lua legătura cu un service auto specializat.
Faza scurtă
Martorul farurilor mașinilor de generație nouă vă va indica faptul că trebuie activată noaptea și în situații precum ceață, drumuri, tuneluri și locuri întunecate. Echipamentul este suficient pentru a ilumina o porțiune de aproximativ 40 de metri în față. Fasciculul său este întors în jos și se concentrează pe partea dreaptă a mașinii, luminând bine marginea drumului și evitând orbirea altor șoferi. De asemenea, se recomandă folosirea ei pe timp de ploaie.
Creșterea siguranței oferită de acest obicei este incontestabilă, deoarece permite pietonilor și șoferilor să vadă celălalt vehicul chiar dacă acesta este foarte departe.
Faza lungă
Un fascicul lung, mai înalt, care luminează puternic ambele părți. Este vorba de faza lungă, a cărei utilizare este indicată pe autostrăzi și drumuri fără iluminare și trebuie folosită cu atenție pentru a nu orbi pe nimeni dacă pe șosea sunt alte vehicule. Unele mașini au chiar și asistent pentru faruri, tehnologie capabilă să moduleze fasciculul luminos sau să-l coboare atunci când detectează un vehicul în față sau pe direcția opusă acesta va fi semnalizat prin luminarea martorului farurilor din bord.
Activarea rapidă este, de asemenea, permisă pentru a avertiza șoferii care vin în sens opus de orice pericol sau chiar pentru a semnala o depășire. Lumina ajunge la aproximativ 100 de metri și poate avea o rază și mai mare, care depinde de tehnologia aplicată.
În ploaie, uitați de faza lungă. Faza scurtă este proiectată pentru situații în care traficul este intens sau în care există trafic care se apropie. Desigur dacă aveți o mașină mai nouă cu senzori veți putea vedea și în bord că martorul farurilor vă avertizează în acest sens, însă dacă vă aflați pe un drum liber, puteți folosi liniștit faza lungă. Chiar și în situații de ceață mare sau ploaie abundentă, lumina de la faza lungă orbește, luminează picăturile de apă și efectul nu este cel dorit și anume de vizibilitate mai bună. Dacă aveți un sistem de lumini prea puternice vă recomandăm să luați legătura cu un service auto specializat care vă poate ajuta.
Lumină de ceață
Farul de ceață are o utilizare clară: trebuie folosit în… condiții de ceață iar la mașinile noi se activează automat martorul farurilor pentru a vă notifica acest lucru. Fasciculul său este mic și larg pentru a ilumina chiar sub stratul de ceață. Cu ajutorul acestuia, este posibil să rămâneți cu o vizibilitate decentă chiar dacă sunteți sub o ceață densă.
Faruri de distanță lungă
Un fascicul chiar mai lung decât cel al fazei lungi. Acestea fiind spuse, lumina de distanță lungă(cunoscută din punct de vedere tehnic ca „rază lungă”) nu poate fi folosită în nicio situație și este rezervată locurilor total întunecate, fără nimeni în preajmă. Le puteți folosi atâta timp cât urmați aceleași reguli ca și la faza lungă iar martorul farurilor se va lumina când acestea sunt folosite.
Lumini de zi
Noua lege exclude vehiculele care au lumini de zi de la obligația de a folosi faza scurtă pe autostrăzile cu sens unic. Numiți și cu același termen în limba engleză DRL (Daytime Running Light), aceștia vor fi obligatorii pe vehiculele noi lansate din 2021 care au și senzori pentru a putea alerta martorul farurilor din bord.
Una dintre definițiile principale ale unui DRL este aprinderea automată. Fără ea, devine o lumină de poziție. Acum producătorul nu poate minți și șoferul trebuie informat în manualul vehiculului. Faza scurtă are funcția de a face mașina vizibilă de la distanță și poate înlocui DRL, deoarece lumina de zi nu mai funcționează când se întunecă.
Știți mașina aceea care merge doar cu luminile de zi? Adesea are chiar și un senzor de lumină și ar putea aprinde automat faza scurtă. Însă nu este neobișnuit să îi găsiți pe cei care ignoră această caracteristică și folosesc acest tip de iluminat doar noaptea, adesea asociat cu farurile de ceață.
Lumini de alertă
Este potrivit să folosiți imediat lumina de alertă?, sincer să spunem: nu activați niciodată semnalizatoarele de alertă într-o situație în care mașina nu se află în situație de urgență, martorul farurilor se va porni automat în acest caz. Cel mai bun lucru este să le activați numai când vehiculul este staționat: pornirea în timp ce mașina este în mișcare este o infracțiune medie care aduce patru puncte pe permisul de conducere și cu o sumă de bani mai puțin în cont.
Unii experți susțin că ar trebui utilizată pentru a indica o oprire bruscă. Poate fi folosită pentru a fi văzut de cei din jur. O situație de avarie, oprire. Mașina are un sistem de frânare de urgență care folosește luminile de avarie care clipesc într-un mod mai puternic pentru a avertiza că se efectuează frânări puternice iar acest lucru se va vedea și în bord fiindcă martorul farurilor se va aprinde. Se numește Sistem de semnal de urgență (SSU) sau sistem de semnal de urgență.
Observăm că uneori munca de educație și bun simț ar trebui să înceapă încă de la școala de șoferi. Trebuie să fiți mereu atenți la cei din jur pentru a fi cât mai mult pregătit de orice situație neprevăzută.